13 iunie. Bilbao & Piaţa Universităţii

11 06 2007

Uite că m’am luat cu una, cu alta, cu idioţii de la Orange, cu Amsterdamu’ şi am uitat de 13 iunie.

Intenţionasem să fac, de fapt, o lăsare de urmă pentru reportajele reunite sub titlul „O sută şaptezeci şi cinci de minute la Mizil” ale lui Geo Bogza, care să înceapă cu un paragraf în care să (mă) plâng că gonim după amelinothoambe de toate naţiile, inclusiv românească, şi uităm de geniile de lângă noi. Şi dacă se tot vorbeşte despre propuneri româneşti de Nobel, eu ridic două degete şi strig GEO BOGZA.

A scris – trecem, deci, mai departe – multe despre isteria războiului civil spaniol; şi mi’a adus aminte de unele discuţii purtate cu doamna Anca Voican despre Chile. Din considerente de anticomunism nu sunt de acord cu opiniile lui Geo Bogza, ceea ce nu mă împiedică să-i savurez scriitura. Din aceleaşi considerente nu am putut să fiu de acord cu doamna Anca Voican, nici măcar atunci când mi-a oferit, drept argument, replica „Tu nu ai fost acolo, nu ai văzut„.

Nu. Nu am fost acolo. Am fost, în schimb, în Krajina, în august ’95, şi, câteva luni mai târziu, în Bosnia. Ceea ce povesteşte Geo Bogza despre tragedia bascilor îmi sună oarecum cunoscut. Războiul, indiferent de cauza pentru care e purtat, e prostia maximă şi ultimă a speciei umane. Săptămâna aceasta, în 13 iulie, se împlinesc 70 de ani de la măcelul comis la Bilbao, din ordinul generalilor. Soluţia finală nu a ţintit o singură naţie. Madridul prinsese momentul şi, în verva & degringolada anticomunistă a lui Franco, a decis să lichideze şi naţionalismul basc – lichidându-i, de fapt, pe basci.

13 iunie rămâne o dată tristă. Maximă şi de pe urmă prostie, războiul, mare sau mic, tot război rămâne. Şi tu, măi, animalule, ai lansat, tot pe un 13 iunie, propriul tău război. Dovadă a maximei tale prostii – din păcate nu şi cea de pe urmă pe care ai putut’o comite!

Acțiuni

Information

Lasă un răspuns

