Habermas se teme (sau lectia germana despre moguli)

22 05 2007

Numai ce scriam de Jurgen Habermas si noile curente politice portocalii si, iaca, batranul (77 de ani) filosof publica, in Suddeutsche Zeitung, un eseu despre riscurile unei glaciatiuni in lumea presei: o vreme in care monstrii sacri ai echilibrului de idei se vor prapadi.Die Zeit anunta, saptamana trecuta, ca actionarii majoritari (62,5%) ai ziarului bavarez despre care scriam mai la deal vor sa se desparta de actuala lor jucarie. Suddeutsche Zeitung va incapea pe mana unor fonduri de investitii, a unor mari companii cotate la bursa sau a unor megaconcerne de presa. Business as usual? Mda, modelul american, aplicat in ceea ce (imi cer scuze ca numesc asa) bauerisches Bayern (in traducere nejignitoare: in Germania profunda). Afacerea a depasit criza din 2002, a renuntat la suplimentele de mica publicitate (Boston Globe renuntase la corespondentii straini), s’a adaptat noilor trenduri ale pietei; una peste alta: e in crestere. E momentul perfect pentru a fi vanduta. Cui? Los Angeles Times a ajuns, recent, pe mana unui fond de investitii. Se pregatesc „crucisatoarele” New York Times si Washington Post. Dincolo de Ocean se vorbeste deja despre „razboiul managerilor de pe Wall Street impotriva presei americane„.

De aici incep temerile lui Habermas. Asadar: proprietarii vor fi verosi capitalisti; vor urmari profituri in orizonturi temporale apropiate; urmeaza restructurari si bugete reduse care vor afecta standardele jurnalistice ale marilor ziare (caci Habermas pentru publicatii de talia Suddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine, Die Zeit, Spiegel sau Stern se teme).

=>

Comunicarea publica, comunicarea politica publica va ajunge ca un creier care nu mai primeste oxigen; intr’un final, se va sufoca in populismul fata de care nu va mai putea genera anticorpi. Fara o presa de calitate, critica ideilor nefericite risca sa iasa din planul dezbaterilor si al polemicii (Habermas da exemple GERMANE de spatii ale polemicii & dezbaterilor – Parlamentul). In fluviul mass media dominat de concurenta, regulile economiei & concurenta se vor insinua in porii culturii si politicului. Ceea ce, urla, in final, Habermas, nici o democratie nu’si poate permite!

Acuma, de la peisajul pe care il analizeaza Habermas pana la Romania e distanta mare; porii culturii sunt imbacsiti de un fel de crema din economic & politic; iar Parlamentul Romaniei numai scena de polemici & dezbateri nu a fost, in cei 17 ani de existenta.

Si, totusi, cand Habermas – sociologul mass media – trage un semnal de alarma, e bine sa luam cateva notite. Chiara daca suntem prea mici, acum, pentru mogulii & oligarhi, n’o sa ramane asa always + forever.

Anunțuri

Acțiuni

Information

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: